Integracja sensoryczna

Termin „integracja sensoryczna” 
oznacza porządkowanie informacji docierających do układu nerwowego
i ośmiu układów zmysłów ze środowiska i ciała,
dzięki czemu rozwój ruchowy, emocjonalny i poznawczy dziecka dokonuje się bez zakłóceń. 

O zaburzeniach integracji sensorycznej mówimy,
gdy występuje szereg nieprawidłowości,  np. dziecko:

- ma problemy z czynnościami, z którymi jego rówieśnicy już dobrze sobie radzą, np. ubieraniem się, wiązaniem sznurowadeł, rysowaniem, łapaniem piłki, jest ruchowo mniej sprawne od rówieśników

- ma problemy z czynnościami manipulacyjnymi, z odwzorowaniem ruchu ( wykonuje różne czynności w nieefektywny sposób)

- ma trudności z opanowaniem technik szkolnych, zwłaszcza pisaniem i czytaniem,  ma wolne tempo pracy

- jest impulsywne, ma kłopoty z samokontrolą, uspokojeniem się i koncentracją uwagi

- ma trudności z wyrażaniem emocji, reakcje są nieakceptowane społecznie i nieadekwatne do sytuacji

- jest nad- lub pod -wrażliwe na dotyk, światło lub dźwięki

- ma opóźniony rozwój mowy

Terapia SI polega na celowym, równoczesnym pobudzaniu
więcej niż jednego układu sensorycznego, co stymuluje mózg i układy zmysłowe do rozwoju. 
Odbywa się w sali zaopatrzonej w specjalistyczny sprzęt terapeutyczny,
służący do stymulacji wszystkich systemów zmysłowych.
Nie zastępuje edukacji, ale sprawia, że uczenie staje się łatwiejsze,
pomaga poprzez konstruktywną zabawę zmniejszyć istniejące deficyty i osiągnąć równowagę w rozwoju.

Dlaczego jest taka terapia potrzebna?

- dziecko samodzielnie nie zdoła w pełni wyrównać swoich deficytów (choć podświadomie dąży do tego poprzez swoje specyficzne zachowania)

- terapia pozwoli na szybszą poprawę funkcjonowania

- sukcesy dziecka będą podwyższać jego samoocenę

- w przypadku występowania u dziecka innych zaburzeń, terapia SI ma działanie wspomagające

 

20190510_114522
20190404_104301
20190528_164454
20190509_114647
P1180007
P1180076
20190509_092622
20190508_172454
20190605_154020
20190520_181705
20190531_103500
20190515_143706
20190522_104913
20190527_165211
20191030_120255
20190508_163156
20190315_090328
20190305_174005
20190507_141448
20190226_152139